سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که در کار کوتاهى ورزید دچار اندوه گردید ، آن را که از مال و جانش نصیبى از آن خدا نیست خدا را بدو نیازى نیست . [نهج البلاغه]
شهر پارسه
 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت وبلاگ
کل بازدید : 4876
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
........... درباره خودم ...........
شهر پارسه
فرهاد لطفی

........... لوگوی خودم ...........
شهر پارسه
........ پیوندهای روزانه........
دانلود [20]
استقلال [6]
فیفا [4]
ستاره ی ایتالیا [303]
[آرشیو(4)]


............. بایگانی.............
پردیس

..........حضور و غیاب ..........
یــــاهـو
........... دوستان من ...........
عشق
عاشق
داوود مقامی

............. اشتراک.............
  ........... طراح قالب...........


  • سنگنوشتههای داریوش بزرگ

  • نویسنده : فرهاد لطفی:: 87/9/3:: 4:41 عصر

    شش رَج به سه زبان چندین بار روی چهارچوب‌های اندرونی کاخ داریوش، بالای نگاره‌های داریوش و هم‌راهانش آمده‌است. «داریوش شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، پسر ویشتاسپ هخامنشی، کسی که این کاخ را ساخت»

    • یک رَج به سه زبان روی پوشاک داریوش؛ هم اکنون در بخش نشان‌های نسک‌خانه ی میهنی پاریس نهاده‌است. «داریوش شاه بزرگ، پسر ویشتاسب هخامنشی»
    • رَج به سه زبان، هجده بار روی رخبام پنجره همان اندرونی کاخ داریوش بسامد شده‌است. «رخبام پنجره سنگی ساخته شده در کاخ داریش شاه»
    • بیست و چهار رَج تنها به زبان پارسی باستان، روی دیوار جنوبی کاخ داریوش.  اهورامزدای بزرگ، بزرگ‌ترین ِ بغان، او داریوش شاه را آفرید، او شهریاری را به او ارزانی داشت؛ بخواست اهورامزدا داریوش شاه است.  داریوش شاه گوید: این کشور پارس که اهورامزدا به من ارزانی داشت، زیبا، دارنده‌ اسبان خوب، دارنده مردان خوب، به خواست اهورامزدا و نیز من داریوش شاه، از دیگری نمی‌ترسد.  داریوش شاه گوید: اهورامزدا مرا یاری کند، با بغان خاندان شاهی و این کشور را اهورامزدا از دشمن، از خشک‌سالی، از دروغ بپاید! به این کشور نه دشمن، نه خشک‌سالی، نه دروغ بیاید؛ این را من چون بخشایشی از اهورامزدا با بغان خاندان شاهی درخواست می‌کنم. باشد که این نیکی را اهورامزدا با بغان خاندان شاهی به من بدهد.
    • به زبانهای ایلامی و اکدی هر کدام بیست و چهار رَج. نوشته پارسی باستان ندارد.  من داریوش شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای بسیار، پسر ویشتاسپ هخامنشی هستم.  داریوش شاه گوید: به خواست اهورامزدا این‌ها هستند کشورهایی که من افزون بر مردم پارسی، از آنِ خود کردم، که از من ترسیدند و به من باژ دادند: ایلام، ماد، بابل، ارابایه، آشور، مسر، ارمنیه، کبدوکیه، سارد، ایونی‌هایی خشکی و (آن‌ها) که کنار دریا هستند، و کشورهایی که آن سوی دریا هستند، اسَگرتیا، پارت، زرنگ، هرات، بلخ، سغد، خوارزم، ثتگوش، رخج، سند، گندار، سَکَ، مَکَ.  داریوش شاه گوید: اگر اینگونه بیندیشی «از دیگری نترسم» این مردم پارس را بپای؛ اگر مردم پارس پاییده شوند، از این پس شادی پیوسته به دست اهورا بر این خاندان فرو خواهد رسید.
    • سه زبانه، پارسی باستان ده رَج، ایلامی هفت رَج و اکدی هشت رَج، روی دو لوح طلایی و دو لوح سیمین که هم اکنون در تهران نگه‌داری می‌شوند.  داریوش شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورها، پسر ویشتاسپ هخامنشی.  داریوش شاه گوید: این است شهریاری که من دارم، از سکاهای آن سوی سغد، از آن جا تا کوش (اتیوپی)، از هند، از آن جا تا سارد، که آن را اهورامزدا،؛ بزرگ‌ترین ِ بغان بر من ارزانی داشت. اهورامزدا مرا و خاندان مرا بپاید.
    • سه زبانه هر زبان یک رَج، روی دست‌گیره دری از سنگ لاجورد ساختگی. «دست‌گیره در از سنگ گران‌بهایی ساخته شده در کاخ داریوش شاه»

    سنگ‌ نوشته‌های خشایارشا:

    • خدای بزرگ اهورامزدا است <**ادامه مطلب...**> که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که آدم را آفرید، که شادی را برای آدم آفرید، که خشایارشا را شاه کرد یک شاه از بسیاری‌یک فرمان‌دار از بسیاری.
      • من خشایارشا  شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌های دارنده همه گونه مردم‌، شاه در این زمین ِ بزرگِ دور و دراز. پسر داریوش شاه هخامنشی.
      • شاه خشایارشا گوید: به خواست اهورامزدا این دالانِ همه کشورها را من ساختم. بسیار (ساختمان) خوب دیگر در این (شهر) پارس ساخته شد که من ساختم و پدر من ساخت. هر بنایی که زیبا دیده می‌شود آن همه را بخواست اهورامزدا ساختیم.
      • شاه خشایارشا گوید: اهورامزدا مرا و شهریاری مرا بپاید و آن چه را که به دست من ساخته شده و آن چه را که به دست پدر من ساخته شده، آن را اهورامزدا بپاید.
      • شاه خشایارشا گوید: داریوش را پسران دیگری بودند ولی چنان که اهورامزدا را کام بود داریوش پدر من پس از خود مرا بزرگ‌ترین کرد. هنگامی که پدر من داریوش از تخت کنار رفت به خواست اهورامزدا من بر جای‌گاه پدر شاه شدم. هنگامی که من شاه شدم بسیار ساختمان‌های والا ساختم. آن چه را که به دست پدرم ساخته شده بود من آن را پاییدم و ساختمان دیگری افزودم. آن چه را که من ساختم و آن چه که پدرم ساخت آن همه را به خواست اهورامزدا ساختیم.
      • شاه خشایارشا گوید: پدر من داریوش بود؛ پدر داریوش ویشتاسب نامی بود. پدر ویشتاسب ارشام نامی بود. هم ویشتاسب و هم ارشام هر دو در آن هنگام زنده بودند اهورامزدا را چنین کام بود‌ داریوش پدر من او را در این زمین شاه کرد. زمانی که داریوش شاه شد او بسیار ساختمان‌های والا ساخت

     جایگاه کنونی این سازه

    در دوره نو و با بازگشت و پیدایش حس میهن خواهی در میان ایرانیان و ارجگذاری به گذشتگان این سرزمین، تخت جمشید اعتبار بسیاری یافت. در زمان حکمرانی خاندان پهلوی در ایران به این بنا توجه فراوانی گردید و محمدرضاشاه پهلوی جشن‌های دوهزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران را در این سازه کهن انجام داد. با آغاز <**ادامه مطلب...**> رویداد انقلاب اسلامی این سازه را یادگار شاهان خواندند و بسیار مورد بی‌مهری قرار دادند.از جمله آیت الله خلخالی اولین حاکم شرع دادگاههای انقلاب برای تخریب آن عازم شد، اما با مقاومت مردم و پرسنل پارسه ناکام ماند. ولی امروزه می‌توان تخت جمشید را نام‌آورترین و دوست‌داشتنی‌ترین سازه در ایران و در میان ایرانیان و همچنین نماد شکوه گذشتگان دانست.

    سد سیوند در چندی کیلومتری شمال شیراز، وچندی کیلومتری شهر باستانی پارسه و حدود چندی کیلومتری پاسارگاد بر روی رودخانه سیوند ساخته شده‌است. رودخانه پلوار بین این دو محوطه باستانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو (تخت جمشید و پاسارگاد) در کنار آرامگاه کوروش و در دل تنگه بلاغی جریان داد.با آبگیری این سد مخالفت های بسیاری صورت گرفته است.معترضان به آب گیری سد سیوند معتقدند آب گیری این سد پیامدهای ناگواری را برای میراث فرهنگی و طبیعی منطقه ی دشت پاسارگاد و تنگه بلاغی به همراه خواهد داشت.

     هنرهای معماری تخت جمشید

    یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سر درها به عرض آنها و همین طور نسبت ارتفاع ستون‌ها به فاصله بین دو ستون نسبت طلایی است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه‌است که در طبیعت وجود دارد. این نشانگر هنر ابرانیان باستان در معماری است.


     عکس‌ها

    سراسر نمای شرقی-غربی از تخت جمشید

     


    نظرات شما ()


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ